Tuesday, November 9, 2010

.cucur ikan bilis-ku.

.salam semua. 


Di kala petang yang mendung dan sejuk dingin ini, alangkah sedapnya anadi kita dapat menikmati secawan air kopi bersama cucur ikan bilis sambil menonton drama-drama di tv. So sweet. Jom masak cucur. Korang, aku nak masak cucur seperti di bawah ni:







[gambar hiasan]



Bahan-bahan ( 25-30 biji (saiz yang palin comel ) )

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 biji telur (saiz L)
  • 1 genggam ikan bilis (rendam dan tumbuk)
  • 5 tangkai daun kucai (dipotong2 lebih kurang 3cm)
  • 3 genggam taugeh (abg kedai ckp 5 posen)
  • 1 biji bawang besar
  • 1 sk serbuk cili
  • 1/2 sk garam
  • sedikit serbuk kunyit
  • air utk bancuhan

Cara-cara

  1. Dsc01975
     masukkan bahan2 tadi ke dlm tepung
  2. Dsc01977
     masukkan air sikit2. agak2 jangan sampai terlalu cair. nanti cucur jadi benyek.
  3. Dsc01978
     goreng sehingga keemasan
  4. Dsc01982
     siap utk di ngap...





*sumber : http://www.myresipi.com/top/detail/7053 (boleh la lawat)


Aku nak pegi masak ni. Kalau korang nak datang sila komen kat bawah. Peluang terhad kepada 5 terawal je. LOL!

.PEACE.

16 comments:

Puteri Iqa Izyan said...

am i gonna be the first??
:p

ghajin benor ye nk masak..
bak sini sikit.
kebuluran nih.haha ;D

AdiE said...

wah! nmpk sgt sedap...

latest entry:
http://danieldeadie.blogspot.com/2010/11/my-activity-today.html

Cik Eka said...

shedapnyer..kalao ari ujan2 cmni..mmg sedap mkn cekodok..eka baru wat ari mnggu ritu.......hujan2 mnum ngn teh o panas....mmg bes..kan..hehehe

zamdayz said...

@puteri:

memangkene rajinkan diri. sangatla semangat nak buat sbb dah lama tak buat. ntah ingat ke tak nak pegang senduk.haha

zamdayz said...

@adie:

nak ke? meh r. nih aku beli kat kedai mamak td. nak? hihi

zamdayz said...

@cik eka:

siyes. sangat sedap. tambah-tambah lagi tgk drama air mata. makin sedap. boleh? LOL!

Cik Eka said...

hahaha..knape kene tgk drama air mate..
xbesla nnti...

zamdayz said...

.oo ye eh. ok. ok. kita tengok cite bunuh-bunuh. ok?

ila haron said...

xper2...nnt saya buat cucur ikan bilis...nak lawan blog nih.....

Jey Yusuff said...

dah siap nanti anta sepinngan kat jey ek

Suey Al zahra said...

Siap dgn resipi lagi..
Nak cuba jugak bole?

Cik Eka said...

ok..hehe

zamdayz said...

@ila:

nak lawan yer. compon awak menang. menang rupa je.
kategori rasa dengan kasih sayang sekali saya yang menang. LOL!

zamdayz said...

@jey:

sepinggan banyak sangat la. saya masak sikit je. nanti saya bukak geari eh. bole makan berpinggan-pinggan. LOL!

zamdayz said...

@suey:

cuba la.nanti jangan lupe hantar kat sini eh. teringin nak rasa air tangan awak. hehe

zamdayz said...

@cik eka:

ok je? takut la tuh.

Post a Comment